keskiviikko 3. syyskuuta 2008

Jaa-ha, no nyt on vaellus takanapäin...

Tälläkertaa reissulla sattui ja tapahtui...
Tässä lyhyesti...
1. päivä
- Rovaniemeltä lähdettiin ajelemaan kohti norskia, heti perjantai päivällä kun tulos näytti suunnilleen nollaa... Illalla myöhään saavuttiin joelle, teltta ja tulet pystyyn, jallua... nukkumaan...
2. päivä 
-lähettiin kohti varsinaisia kalapaikkoja ("kärrypolkua autolla vielä n. 15-20km..)
- alussa lähettiin mönkijäuraa pitkin ryömimään, nelari päällä... alkuun tuli heti kosken ylitys, "kaasu pohjaan" ja yli meni, vettä oli n. 50cm...
-noh, matka jatkui... "tie" oli täynnä teräviä kiviä, jyrkkiä nousuja ja laskuja, mutkia... puita..
puskettiin menemään, oli mutalammikoita ja kaikkea mahollista mitä ikinä voi kuvitella...
muutamia pohjakosketuksia tuli, perkele kun olis ollu korotettu (5cm) alusta, ei olis ykskään stemu osunu..
-mahasta kiinni mudassa, kenttälapiolla ja perkl. lumilapiolla kaiveltiin, auto ja ukot mudassa...
-no 1-2h oltii kaiveltu kun paikalle sattui ystävällinen norjalais pariskunta monsteri nissanilla.. englantia kehiin ja nehän nyppäs meijät veke siit schaissesta... kiitti teille nissan tyypeille, jos luette...
Siitä kun päästii veke ni n. 500m tuli vastaan isohko lammikko...
pohjaan ei nähty... kolmosta silmään ja yli, vauhdilla jos  mutaaa pohjalla.... (slicksit asfaltti snagut alla..)   PERKELE PAM!!! auto pysähty ku seinään keskelle lammikkoa.. mitä vit*** Perke**!!! Saata***!!!  autosta ei päässy ulos mistää ovesta ilman että olis kastunu...
No ulos oli mentävä että saatais selvyys viasta... kurkkaus auton alle: kardaani-akseli keskeltä poikki, katkenneet päät lepää pohjamudassa... Voi vit**n vi**u!!!
ja mitä muuta? oik takarengas ihan helvetin vinossa, whatta fuck???!!!
Alkuun ei totellu pakkia millään mut L sai pakitettua sen veke takas kuivalle maalle, huhhuh!!
Oltiin siis keskellä ei mitään, ehkä euroopan syrjäisimmissä kolkissa.... keskellä erämaata...
Ai hinaus-autolle soittoa?! Ei ehkä ei, leopardilla tai T-72:lla olis voinnut ehkä onnistua... kuljetushelikopterilla siirtolento?? Joo, se oli se toinen vaihtoehto... polttaminen ja loppuviinojen pois juonti oli kolmas vaihtoehto ja 4. oli "pimppaa ite kondikseen", se valittiin kannustavan neuvonta puhelun jälkeen.. kiitti rolloon "hj-60":selle!!
Teltta ja notski
Goisaa...
3. päivä
Aamusta fiksailemaan... 
Diagnoosi: oik. takarenkaan lehtijousen "silmä" poikki jonka johdosta taka-akseli liikkunut taaksepäin ja sen takia kardaani-akseli oli (onneksi) vain lähtenyt pois booreiltaan...
Koivu klapeilla tunnin väännön jälkeen lehtijousi "noin" paikoilleen, sidontaliinalla ja köydellä setti runkoon kiinni, kardaani takas paikoilleen...
- Ukemi, ja hitaasti (1-4km/h) ryömien takas... 
paikallisia mönkijöitä tuli vastaan ja pitkiä katseita...
Ennen yhtä mutalammikko ylitystä jäätiin yöksi maastoon..
4. päivä 
Aamusta matka jatkui...
Vihdoin ja viimein päästiin kuin päästiinkin takas hiekkatielle... (iso plussa oli matkassa olleille lumiketjulle, jotka varsinkin mutapaikoissa todennäköisesti pelasti uralta pois syöksymisen.. )
Ajettiin takas ekalle yöpymispaikalle... joelle..
5-10.päivä
Päätettiin tehä pieni vaellus jokea pitkin, ylöspäin...
Kalaa tuli kokoajan paremmin ja paremmin... hyttysiä perkeleesti... Harjuksia saatiin about 30kpl koon ollessa 500-1000g. Tikkukalaa tuli syötyä melkein joka ilta.. On se harjus kyllä hyvä fisu, ei suolaa kaipaa!!
Saatiin myös neljä lohta!! 3kpl oli n.2-3kg:n kaloja ja yks oli n.6kg:n lohi (83cm)
Kaks lohista tuli uistimella (2x2-3kg) ja kaks perholla (2kg ja 6 kg), kaks vapautettiin (perhokalat/tummimmat) ja kaks syötiin, paistamalla pottumuusin kanssa, graavattuna meni yks file... Kyllä, oli perkeleen hyvää!!
Kutosen kalan kanssa väsytys kesti n. 1/2h... lohet hyppi ilmaan niin siiman päässä kuin vapaina elämän innosta, eli kalaa (lohia) oli paljon mutta nappas vaan heti alkuun ja sit loppu syönti kuin seinään...
Loppupeleissä hyvä reissu, jännitystä riitti, ja hienoja kalojakin.. 
Ens vuonna uudestaan! Kuvia tulossa....
Reissussa: -M-,-T- ja -J-

Ei kommentteja: